We ontmoeten elkaar op het afgesproken tijdstip op de vertrekplaats. De voorbereiding van de vaart (klaarmaken van de ballon, briefing van de passagiers) duurt 30 à 45 minuten. Bij de briefing krijgt u nog uitgebreid uitleg over het verloop van de vaart.
De vaart zelf duurt een uur tot anderhalf uur, waarbij u een wisselend landschap kan bewonderen vanop verschillende hoogten. In de lucht is het niet kouder dan beneden, dus gewone kleding volstaat.
Familie en vrienden kunnen indien gewenst onze volgwagen volgen, zodat ze de ballonvaart ook van begin tot einde mee beleven. Tijdens de vaart probeert de crew regelmatig in de buurt van de ballon te komen, en ze lukken er ook meestal in om bij de landing zelf aanwezig te zijn, en de ballon zelfs op te vangen, zodat ook uw volgers dit kunnen meemaken.
Na de landing wordt de ballon terug ingepakt en drinken we samen een glaasje. De piloot vertelt een verhaaltje bij de doopceremonie waarbij de passagiers in de adelstand worden verheven - hetgeen op een certificaat wordt bevestigd.
Daarna rijden we terug naar "huis" (de opstijgplaats, en dat kan eventueel een hele afstand zijn...).
Standaardvaart:
Exclusieve prive vaart:
Uw ballonvaart plannen kan op twee manieren:
Rond de luchthavens zijn zones waar het verboden is om te ballonvaren (vb. Brussel en Kleine Brogel), enkel mag gevaren worden mits toelating (vb. Antwerpen) of waar op bepaalde tijdstippen niet mag gevaren worden (vb. Schaffen). Bij de keuze van de opstijglocatie dienen we hier rekening mee te houden. In de aangeduide gemeenten hebben we een vertrekplaats.
Bij een exclusieve prive vaart wordt in samenspraak de opstijglocatie bepaald zodat u uw eigen streek van bovenaf ontdekt. In dat geval kan u ook zelf voor een opstijglocatie zorgen.
Uw ballonvaart plannen kan op twee manieren:
Het tijdstip van samenkomst is afhankelijk van de periode van het jaar. In de winterperiode kan de hele dag worden opgestegen, in de zomerperiode gebeurt het opstijgen uitsluitend 's ochtends rond zonsopkomst, of 's avonds ongeveer anderhalf uur tot twee uur voor zonsondergang. Het tijdstip van samenkomst is bij benadering:
Hebt u een of meerdere cadeaubonnen en wil u met meer personen samen de lucht in, dan is dat geen probleem. Op het moment dat u een afspraak maakt is het voldoende dat we het preciese aantal passagiers kennen. Ook wanneer u een cadeaubon hebt voor een standaardvaart, en u wil graag een exclusieve prive vaart, dan kan u dat bij het maken van de afspraak opgeven. U betaalt dan gewoon een opleg ten bedrage van het verschil in waarde van de gekozen formule en de waarde van de cadeaubon(s).
De dag zelf (of voor een ochtendvaart de avond ervoor) nemen we contact met u op voor de laatste afspraken. Omdat we tot op het laatste moment de meteo opvolgen kan de beslissing om al dan niet te varen soms worden uitgesteld tot in de late namiddag. Indien de weersomstandigheden een veilige ballonvaart niet toelaten wordt op dat moment een nieuwe afspraak gemaakt.
Kleed u in elk geval "gemakkelijk". In de mand is het niet kouder dan op de grond, meestal zelfs iets warmer! Trek iets aan dat u ook zou aandoen als u op hetzelfde moment een wandeling zou gaan maken. De bovenkleding is het liefst gemaakt van katoen of iets dergelijks. Omdat landingen wel eens gebeuren op een afgelegen weiland of braakliggende akker, is gemakkelijk en stevig schoeisel aangewezen. Dames (en ook heren) dragen zeker géén naaldhakken!
Tijdens een warme zomerdag kan het voor grotere personen interessant zijn om een petje te dragen (i.v.m. de warmte van de brander).
Enkele belangrijke afspraken die de veiligheid van de ballon, zijn bemanning en de passagiers betreffen (uitgebreide briefing krijgt u voor het vertrek):
Ja, er valt altijd wel wat te fotograferen, zowel voor, tijdens, als na de vaart. Breng dus gerust uw fototoestel (of videocamera) mee. We raden u wel aan om een geschikte zachte tas mee te nemen, waarin u de camera kan opbergen tijdens de landingsfase. Maak echter niet de fout om per se alles te willen filmen, want dan mist u de vaart en het uitzicht zelf! Om dezelfde reden is b.v. ook een verrekijker niet erg zinvol!
Men mag niet zomaar overal met een ballon varen. Rond de belangrijkste luchthavens is er een 'controlegebied' dat voorbehouden is voor vliegtuigen die er opstijgen of landen. Deze delen van het luchtruim zijn vaak helemaal verboden voor ballonvaarten of soms mits beperkingen toegankelijk na speciale toelating.
Wij varen hoofdzakelijk in de regio Antwerpen, Limburg en Vlaams Brabant. Voor exclusieve vaarten kan in overleg ook in een andere regio worden gevaren. De controlezones waar wij in 'onze' regio mee moeten rekening houden zijn deze rond de vliegvelden van Brussel, Deurne (Antwerpen), Kleine Brogel, Schaffen (Diest) en Eindhoven. Bij het plannen van de vertrekplaats voor de ballonvaart houden wij rekening met windsnelheid en richting om ervoor te zorgen dat we minstens een uur in de lucht kunnen blijven zonder in deze gebieden te komen.
Wij hebben o.a. vaste vertrekplaatsen in Herentals, Lille, Gierle, Turnhout, Retie, Mol, Lommel, Balen, Olmen, Geel, Laakdal, Westerlo, Averbode, Schaffen, Lummen, Rotselaar, Heist-op-den-Berg, Wiekevorst, Herenthout, ...
Bij een exclusieve prive vaart kan u zelf de opstijglocatie kiezen, uiteraard rekening houdend met verboden gebieden. Indien door de windrichting van daaruit geen vaart van een uur mogelijk is, dan kan u kiezen om toch op uw locatie op te stijgen voor een mogelijk kortere vaart, of uitwijken naar een andere locatie.
De afstand die we gaan afleggen hangt uitsluitend af van de windsnelheid (en die kan variëren met de hoogte). Een ballon "drijft" op de wind en een vaart van een uur brengt hem gemiddeld een 15-tal km ver, soms meer, soms minder.
De ballon vaart ook op verschillende hoogten. Afhankelijk van de streek waar wordt gevaren zijn er beperkingen in de maximale (en minimale) hoogte. Het grootste deel van de vaart zal verlopen op een hoogte tussen de 150 en 300 m. Door lager te varen kan het vee opgeschrikt worden. Hoger varen heeft meestal geen zin, omdat de zichtbaarheid naar beneden dan vaak vermindert.
De ballon is weliswaar overgeleverd aan de wind wat betreft de vaarrichting, maar de verticale controle van de ballon kan erg nauwkeurig zijn. Voor een ervaren piloot is het een koud kunstje om met de bodem van de mand de toppen van de grashalmen te strelen. Een blad uit een boomtop geplukt is een leuk aandenken aan de vlucht!
Bij het vertrek zal de piloot wel kunnen vertellen in welke omgeving hij denkt te zullen landen, maar een exacte plaats opgeven is in principe niet echt mogelijk. Het feit dat de landingsplek niet vastligt hoort juist bij het "avontuur" van een ballonvaart...
De piloot heeft voor de vaart een vaartplan opgesteld zodat bij de voorspelde windrichting de ballon niet in verboden of gevaarlijk gebied terecht kan komen. Bovendien volgt hij een afgesproken gedragscode waarbij rekening wordt gehouden met wensen van o.a. beheerders van natuurgebieden en landbouwers. Dit betekent dat voldoende afstand zal worden bewaard t.o.v. loslopend vee en dat bij de landing geen kostbare gewassen worden beschadigd (in sommige perioden van het jaar geldt dit ook voor gras).
Een typische landingsplaats is bij voorbeeld een wat afgelegen grasveld of weiland, op voldoende afstand van boerderijgebouwen en vee, en met goede toegangsmogelijkheid tot de weg. Vaak wordt de beslissing tot landen pas op het allerlaatste moment genomen. Eenmaal geland zal de piloot of een crewlid contact opnemen met de landeigenaar om toestemming te verkrijgen om de ballon op te halen.
Uiteraard zijn kennissen, vrienden en familie hartelijk welkom om mee te genieten van uw ballonvaart. Indien gewenst kunnen ze zelfs het hele gebeuren meemaken: de voorbereidingen en het vertrek op de opstijgplaats, de ballonvaart zelf als volgers, en de landing met doopceremonie achteraf.
De ballon wordt gevolgd door de crew in de "volgwagen". Vrienden en/of familie kunnen de volgwagen tijdens de vaart volgen: dat is een belevenis op zich! De crew staat constant in radio-verbinding met de ballonvaarder en is meestal vrijwel gelijktijdig met de ballon op de landingsplaats, zodat u ook dat "live" meemaakt. Vaak staan ze de ballon zelfs al op te wachten...
Indien de passagiers eigen volgers hebben, kunnen ze met hen achteraf mee terug. Is dat niet het geval, dan brengen wij hen met onze volgwagen terug naar de opstijgplaats.
Het klaarmaken van de ballon is een secuur werkje, waarbij het materiaal en de aansluitingen nog eens een laatste keer worden gecontroleerd: dat is een taak voor piloot en crew, en hierbij is geen hulp nodig.
Als u bij het rechtzetten van de ballon als passagier of begeleider een taak krijgt toegewezen, luister dan aandachtig naar de instructies. Een startklare ballon kan een gewicht van meerdere ton trekken, dus als u helpt bij het vasthouden van de mand, en er wordt gezegd om los te laten... laat dan los! En als u als volger eerder op het landingsterrein bent dan de ballon, blijf dan uit de vaarrichting, en tracht de ballon zeker niet op te vangen...
De piloot en zijn crew zijn altijd blij met hulp bij het inpakken na de vaart. Des te sneller volgt trouwens het drankje na afloop!
U bent nooit te oud om mee te varen. Iedereen die nog goed te been is en een uur kan rechtstaan kan met ons mee. Heeft u toch problemen om in de mand te geraken dan zal onze crew u wel een handje helpen.
Met oudere mensen aan boord (we hebben al meerdere keren personen van zelfs 90 jaar en ouder in de mand gehad) hanteren wij uit veiligheidsoverwegingen wel andere criteria m.b.t. de weersomstandigheden om op te stijgen (om zeker een "sportieve" landing te vermijden).
Hoewel er wettelijk geen minimumleeftijd is voor passagiers van een ballonvaart, raden wij toch af om kinderen jonger dan 10 jaar mee te nemen. Passagiers moeten qua gestalte groot genoeg zijn om ruim boven de rand van de mand (1m10) te kunnen kijken. Te jonge kinderen worden vaak na een tijdje "onrustig", en dan is de pret voor de medepassagiers er ook voor een stuk af... Wij geven de raad om voor kleine kinderen nog enkele jaren te wachten: zij zullen de vaart dan des te intenser beleven en er een onvergetelijke herinnering aan overhouden.
Heel eigenaardig, maar: in een ballon hebt u GEEN last van hoogtevrees. Dit zou te maken hebben met het feit dat er tijdens de vaart geen contact is tussen de ballon en de grond. Dus als u bang bent om op een hoge ladder te gaan staan, dan wil dat helemaal niet zeggen dat u ook schrik zal hebben in een ballon! Als u boven op een stoel durft gaan staan, stap dan maar gerust in de mand...
Windsnelheid, zichtbaarheid, neerslagkans, thermiek, stabiliteit van de atmosfeer zijn factoren die bepalen of een ballonvaart al dan niet kan doorgaan.